Donderdag 5 september waren we te gast in De Holm in Den Andel. We hebben het tijdens de bijeenkomst gehad over betekenisvolle businessmodellen aan de hand van de UNO-box.  

De Holm

De bijeenkomst vond plaats in het oude schoolgebouw in Den Andel, De Holm. Dit gebouw wordt nu gebruikt als verzamelplek waar niet alleen koffie gedronken kan worden, of een workshop gegeven kan worden, maar waar ook mensen hun spulletjes te koop aan kunnen bieden of activiteiten kunnen ontplooien. De verschillende schoollokalen staan dan ook vol met allerlei snuisterijen die voor een schappelijk bedrag te krijgen zijn. 
Als kunstenaar kun je er ook met je werk terecht of zelfs aan de slag gaan. Een prachtig initiatief dat geheel gedragen wordt door de dorpsbewoners en duidelijk meerdere doelen dient: van het bevorderen van sociale cohesie tot het stimuleren van ondernemerschap.

De Betekeniseconomie

Het verhaal over wat Betekeniseconomie nu eigenlijk is, en voorbeelden daarvan, werd verteld door Marriël Edzes, voorzitter van Betekeniseconomie Groningen. Kort samengevat houdt betekenisvol ondernemen in dat je geen schade aanbrengt aan je omgeving en het milieu, het algemeen belang stelt boven het individuele belang en waarde toevoegt aan diensten of producten.

De UNO-box

Peter Barsingerhorn verteld vervolgens over Henri Mentink, die de UNO-box heeft bedacht: een kubus met zes vlakken, maar de vlakken zitten zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. En de buiten- en binnenkant zijn metafoor voor de rationele en emotionele kant van een organisatie. Voor de harde en de zachte kanten/waarden van een organisatie. 
Maar met deze beschrijving wordt het risico gelopen dat er zo dicht mogelijk langs Peter heen wordt gepraat, want dat is ‘communiceren’, volgens hem met een knipoog naar het feit dat er vooral veel gepraat wordt en weinig wordt gedaan.
De twaalf vlakken van de UNO-box kunnen prima als basis voor een businessplan (liever ‘Bronplan’) worden gebruikt. Daarbij wordt dus via de ‘zachte’ binnenkant veel aandacht besteed aan de ‘betekenis’ van een initiatief. Een bijzonder bruikbaar model om je eigen business aan te toetsen of mee op te zetten.
 In kleine groepjes hebben we dat uit mogen proberen door een aantal vragen, die je op weg kunnen helpen om invulling te geven aan elk vlakje van de kubus, aan elkaar te stellen. Dat leverde interessante gesprekken op over drijfveren, kerncompetenties en unieke, betekenisvolle proposities.

Tot slot was het bijzonder aangenaam om de gastvrijheid van de De Holm te hebben mogen ervaren met o.a. zelfgebakken, nog warme cake. En de kleine bibliotheek met inspirerende boeken, die lagen uitgestald, zoals Drawdown van Paul Hawken met 100 meest effectieve oplossingen om klimaatontwrichting te keren, gebaseerd op nauwgezet onderzoekswerk door vooraanstaande wetenschappers en beleidmakers van over de hele wereld. Of ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman die niet alleen de geschiedenis herschrijft, maar ook nieuw licht op onze toekomst werpt.

We zullen snel weer een nieuwe bijeenkomst plannen. Tot die tijd kun je in ieder geval aansluiten bij onze samenwerkdag of de borrel!