Het zingt rond, wordt groter en belangrijker. Het is een antwoord op de wirwar aan initiatieven die zich allemaal op een of andere manier met het verbeteren van ons economische systeem bezig houden: Betekenisvol ondernemen. Als je gewoon begint met de vraag van welke betekenis je wilt zijn in deze samenleving dan ga je daarna vanzelf nadenken over je impact op mens en milieu.

Op 3 juli kwamen zo’n 80 mensen bij elkaar om informatie in te winnen over het ecosysteem voor sociaal en duurzaam ondernemen. Oftewel Betekenisvol ondernemen. De gemeente Groningen liet duidelijk weten een broedplaats voor deze ontwikkeling te willen zijn. Daarom heeft zij het initiatief genomen voor deze bijeenkomst. Zij willen initiatieven op dit gebied stimuleren en ze organiseren één aanspreekpunt bij de gemeente.

Daarna mocht Arjen Boekhold van Tony’s Chocolonely vertellen hoe zij betekenisvol bezig willen zijn. Hun missie – slaafvrije chocola – heeft andere merken al geïnspireerd om ook naar hun keten te kijken. Bovendien heeft Tony’s Chocolonely laten zien dat het mogelijk is om geld te verdienen zelfs als je op een eerlijke manier handel drijft. Vervolgens presenteerden verschillende initiatieven zich, die zich vooral op MKB ondernemers richtten.

Marten Imelman van Duurzom – en bestuurslid van de Betekeniseconomie in Groningen – trapte af en maakte duidelijk dat zij haar betekenis ontleent aan het op een persoonlijke manier helpen van ondernemers. Zij laat hen inzien wat de kansen van betekenisvol/toekomstbestendig oftewel duurzaam ondernemen zijn. En ze organiseert bijeenkomsten waar de ondernemers op heel concrete wijze van elkaar kunnen horen hoe anderen zich op dit gebied ontwikkelen. Deelname kost, afhankelijk van de subsidie, tussen de 250,- en 1800,- per jaar.

Toen waren Reina Boels en Ada Kruiter van het Koplopersproject aan het woord. Ook hier worden ondernemers aan de hand genomen en met elkaar in contact gebracht. Het Koplopersproject is gebaseerd op drie pijlers: inzicht, actie en communicatie. Dit project duurt tien maanden en wordt afgesloten met een communicatieopdracht, want verduurzamen is leuk, maar je moet het ook laten zien. Deelname in zo’n project kost dankzij subsidies 1500,-.

Windkracht 5 is een initiatief dat voort is gekomen uit Buro Bries. Erik Doornspleet vertelde dat dit initiatief vooral bedoeld is voor ondernemers die willen starten of doorstarten. Men wordt intensief begeleid en in contact gebracht met de nodige bedrijven of instanties. Na een intensief begeleidingstraject van een half jaar weet iemand of hij een levensvatbaar bedrijf heeft. Deelname aan zo’n traject kost dankzij subsidies 5000,-.

Ook bij Impact Noord is Buro Bries betrokken. Jan-Willem Wennekes vertelde dat Impact Noord een vereniging van bedrijven is, die verschil willen maken en een positieve impact willen maken. Samen organiseren ze diverse activiteiten van excursies en colleges tot lobby-werk en belangenbehartiging. Deelname hieraan kan in geld voldaan worden, maar ook (deels) in tijd, ruimte, materialen of menskracht.

Tot slot presenteerde Lusanne Tehupuring van Founded in Groningen zich. Zij heeft als doel om ondernemers in Groningen te promoten, steunen, verbinden en inspireren, zodat ze met meer impact kunnen innoveren en groeien. Hun belangrijkste middel daarvoor is hun website: dat is een platform waarop allerlei inspirerende initiatieven te vinden zijn. En waar men zich kan registreren en verbindingen aan kan gaan.

Al met al was het een bijzonder informatieve bijeenkomst die laat zien dat er al veel gebeurt op het gebied van Betekenisvol ondernemen. En die ook duidelijk maakt dat Betekenisvol ondernemen de toekomst heeft, gewoon omdat het betekenis heeft.

mkb event groningen ondernemen met betekenis 2