Marten Imelman

Marten Imelman Duurzom Betekniseconomie in Groningen - kopie

Ik ben een wereldverbeteraar. Althans, binnen mijn cirkel van invloed en voel ik voor mijn kinderen de verantwoordelijkheid om de aarde zo goed mogelijk voor ze achter te laten. Recycling staat bij mij dan ook hoog in het vaandel. Maar ook zuinig omgaan met energie vind ik van belang. Met technische zaken heb ik een grote affiniteit, maar ik ben er achter gekomen dat de factor ‘mens’ de belangrijkste schakel is om dingen gerealiseerd te krijgen.

Door mijn brede maatschappelijke interesse ben ik een generalist. Zo heb ik bijvoorbeeld zowel bij Artsen zonder Grenzen en Het Groninger Landschap gewerkt als bij Delft Instruments en de NOM. En nu ben ik zelfstandig ondernemer. Samen met mijn compagnon heb ik in 2011 Duurzom, de Duurzame Ontwikkelingsmaatschappij, opgezet. Onze missie is ‘Samen duurzame ambities realiseren’.

Onderhand heb ik een kijk gekregen op manieren om samen te werken. Ik pas daarin niet alleen mijn ervaringen uit het bedrijfsleven en de non-profitsector toe, maar ook mijn kennis van het coachen van roeiploegen. Als oud topsporter merk ik dat mijn ‘sportblik’ verhelderend kan zijn.  Door al mijn ervaringen ben ik eigenlijk een ‘leverancier van suggesties’ geworden.

Ik wil een bijdrage leveren aan een wereld waar minder focus is op concurrentie, korte termijn en groei, maar meer op samenwerken, lange termijn en de menselijke maat. Kortom, ik wil een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de samenleving, het MKB in het bijzonder. Daarom ben ik in het bestuur van de Betekeniseconomie Groningen gaan zitten. Bij de Betekeniseconomie willen we dat iedereen zich afvraagt waarom hij de dingen doet die hij doet. En of hij met zijn handelen een positieve impact heeft op onze planeet en samenleving.

De P van Profit (van de bekende drie P’s: People, Planet en Profit) moet in mijn ogen dan ook  vervangen worden door Purpose: daar moet men als eerste mee beginnen om vervolgens te kunnen bepalen wat je met People en Planet kunt doen. De Betekeniseconomie moet het nieuwe normaal worden!