Als er iets kenmerkend is voor betekenisvol ondernemen, is het wel dat betekenisvolle ondernemers zich bewust zijn van het feit dat zij niet actief zijn in een markt, maar in de maatschappij of op moeder aarde. Betekenisvolle ondernemers zijn zich gewaar van het feit dat de markt een fictieve verenging is van de werkelijkheid. De markt bestaat alleen in onze hoofden. De markt is een universele taal die helpt om ons onderlinge zakendoen in effectieve banen te leiden. Iedere ondernemer weet wat er schuil gaat achter termen als marktaandelen, omzetten en winstpercentages. En iedere ondernemer vindt deze zaken ook belangrijk. Betekenisvolle ondernemers beseffen zich echter ook terdege dat deze termen slechts een hulpmiddel zijn. De markt is feitelijk gezien een spreadsheet-realiteit. Alhoewel het hele internationale bedrijfsleven in dezelfde ivoren toren van de markt bivakkeert, heeft het helemaal niets met het echte leven te maken. En het echte leven is de enige plek waar we aan geluk kunnen werken. Anders gezegd; sociale en/of ecologische voorspoed en vooruitgang hebben niets met marktaandelen, omzetten en winstpercentages van bedrijven onderling te maken, maar met de positieve invloed van deze bedrijven op het grotere geheel. De échte plek van bedrijven is niet de markt, maar de maatschappij en moeder aarde. En betekenisvolle ondernemers beseffen dat.

Een tweede kenmerk van betekenisvolle ondernemers is dat zij dubbele kennis en kunde hebben. Betekenisvolle ondernemers kunnen niet langer alleen verstand van zaken hebben. Het is om een succesvolle, betekenisvolle onderneming te bouwen namelijk niet langer voldoende om te weten hoe je winst moet maken, hoe je marktaandeel moet veroveren en/of hoe je consumenten moet bereiken. Nee. Dat is nog maar de helft van de zaak in de Betekeniseconomie. Betekenisvolle ondernemers bestaan bij gratie van hun vermogen om positief bij te dragen aan sociale omstandigheden in de maatschappij en/of ecologische omstandigheden op moeder aarde. Hoe betekenisvoller de interventie van een bepaald bedrijf is voor de mensheid, hoe waardevoller dat bedrijf zal zijn. Het oude ondernemers-adagium dat stelt dat waarde van bedrijven ontstaat in het snijvlak tussen problemen van consumenten en oplossingen van bedrijven, krijgt in de Betekeniseconomie dus een expliciet sociale en/of ecologische verdieping. Bedrijven zijn er om problemen van mensen op te lossen in de maatschappij en op moeder aarde; niet van consumenten. Dit vereist dus dat ondernemers minstens net zo veel verstand ontwikkelen van sociale en ecologische zaken als van business. Om de mensheid vooruit te helpen en een blijvend en beklijvend positief verschil te maken, moet je als betekenisvolle ondernemer precies weten hoe sociale en ecologische problemen bestaan en ontstaan; en hoe zij het best kunnen worden geïntervenieerd. Betekenisvolle ondernemers moeten niet alleen weten hoe een bepaalde markt in elkaar steekt, maar ook de maatschappij en moeder aarde. Voor het runnen van een succesvolle, betekenisvolle onderneming in de Betekeniseconomie is het minstens net zo belangrijk om Maatschappijleer en Biologie te bestuderen als bedrijfskunde!