Bij het kennismakingsrondje werd duidelijk dat de meeste mensen waren gekomen om te kijken of we samen meer betekenis kunnen geven aan onze economisch systeem.

Een inventarisatie van wat men onder een betekeniseconomie verstaat liet er geen misverstand over bestaan: we moeten onszelf vaker de vraag stellen waarom we de dingen doen zoals we ze doen. De Betekeniseconomie bestaat vooral uit zingeving, impact realiseren, samen werken, bewustwording enz.

Dat sommige aanwezigen al een heldere visie hebben op hoe de Betekeniseconomie er uit moet zien, en welke bedrijven daar wel of niet een voorbeeld van zijn, bleek tijdens de presentatie van Marriël Edzes, waarin ze de basisprincipes van een betekeniseconomie uitlegde. Zijn Ben & Jerry’s en de Vegetarische slager nu wel of niet voorbeelden van Betekenisvolle bedrijven sinds ze zijn ingelijfd door Unilever? Is het goed dat Unilever dit soort bedrijven inlijft, zodat zij ook die kant op gaan bewegen of gaan met die inlijving de oorspronkelijk principes van Ben & Jerry’s en de Vegetarische Slager verloren?

Het was mooi om te constateren dat er in de zaal ook al een aantal betekenisvolle ondernemers zaten. Bijvoorbeeld de twee jonge broers die AvHaal hebben opgezet om ouderen en andere hulpbehoevende mensen te helpen met allerlei kleine klusjes, die ze zelf niet meer kunnen, maar waar gerenommeerde klusbedrijven vaak hun neus voor ophalen vanwege het lage, financiële rendement. Het rendement op een goed gevoel en het van betekenis zijn voor iemand is namelijk hoog.

De presentatie van een andere betekenisvolle ondernemer, Adriaan Pals, maakte snel duidelijk dat ons huidige systeem flink op de schop moet: de manier van belonen roept perverse prikkels op, waardoor de verkeerde dingen gedan worden (zoveel mogelijk leningen verkopen, zoveel mogelijk mensen indicaties geven voor een beperking). De diverse discussies die volgden maakten duidelijk dat men wil dat dingen niet beter georganiseerd worden, maar anders. Helaas bleek uit het voorbeeld van Adriaan zijn eigen bedrijf dat het vechten tegen de bierkaai is en dat je soms weer ‘gedwongen’ wordt om in het keurslijf mee te lopen. Dat roept weer de principiële vraag op of je dat moet doen, zodat je van binnenuit het systeem kunt aanpakken, of niet?

Al met al een boeiende avond met uitwisseling van perspectieven, en een bereidheid om samen dingen op te pakken en daarmee de beweging van de Betekeniseconomie te stimuleren. Suggesties die werden gedaan zijn: creëer een gemeenschap waarop ervaringen gedeeld kunnen worden, organiseer een tour door de provincie langs voorbeelden, omarm iedereen in de gemeenschap, organiseer regelmatig bijeenkomsten waar cases in gebracht kunnen worden die om een oplossing vragen: dan kunnen we daar gezamenlijk mee aan de slag!

Volgende keer ook bij de bijeenkomst zijn? Kijk hier voor meer informatie.

Foto’s door Natalie Dufour