Don’t Confuse Impact with Progress!

Door Kees Klomp Het gaat goed en hard met de opkomst van de Betekeniseconomie. Zo is het meten en rapporteren van impact ondertussen in heel veel bedrijven ondertussen een standaard en structureel onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Bedrijven laten steeds...

Dé Changemaker bestaat niet!

Door Kees Klomp De Betekeniseconomie en betekenisvol ondernemen wordt – terecht – geassocieerd met maatschappelijke verandering c.q. verbetering. Daarom worden betekenisvolle ondernemers nogal eens bestempeld als changemakers. De twee begrippen worden op uitgebreide...

Klaar om mee te bouwen aan de Betekeniseconomie?

Nadine Maarhuis ging voor SMO in gesprek met Ralph Thurm over Reporting 3.0 en de urgentie van de Erasmus Transformation Academy Ons huidige economische systeem heeft financiële welvaart gecreëerd tegen gigantische maatschappelijke kosten. Doordat bedrijven jarenlang...

De maaltijdboxen van Willem&Drees

Eerlijk, biologisch én lokaal: drie eenvoudige principes die de potentie hebben om de voedselketen radicaal te veranderen. En radicaal is nodig, volgens Drees Peter van den Bosch. Want in een voedselindustrie waar economisch belang voorop staat, gaat een heleboel mis....

Sandra creëert unieke kansen voor unieke talenten

“Als ik aan je vraag: doe je ogen dicht en denk aan iemand die officieel tachtig tot honderd procent arbeidsongeschikt is verklaard? Wat voor een beeld krijg je dan?” De meesten zien dan iemand voor zich die op bed ligt en volledig verzorgd moet worden. Niet zo gek...

Betekenisvolle Ondernemers zijn Anarchistische Rode Mieren

Door Kees Klomp Het allerleukste van mijn ‘werk’ is dat ik continu super interessante nieuwe mensen leer kennen. Zo kwam deze week Egbert Wiltens op mijn pad. Egbert zat onlangs in de zaal toen ik op uitnodiging van het Noorderpoort College iets mocht vertellen over...

Tijd voor de betekeniseconomie, Kaj Morel (2018)

Oneindige economische groei als oplossing voor alles? Individuele hebzucht als belangrijkste menselijke drijfveer? Bedrijven die ten koste van alles winst moeten maken? Verbaas jij je ook over de vanzelfsprekendheid waarmee we bepaalde ideeën over onze economie...

Donuteconomie, Kate Raworth (2017)

De economische wetenschap ligt in duigen. De financiële crisis werd niet voorspeld, laat staan voorkomen. Achterhaalde economische theorieën hebben een wereld mogelijk gemaakt waarin nog steeds extreme armoede heerst, terwijl de allerrijksten elk jaar rijker worden....

Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan, Kaj Morel (2010)

Hoewel het nooit de bedoeling kan zijn geweest, zijn we organisaties meer en meer gaan beschouwen als geldmachines en banenverschaffers. Organisaties als middel om onze economie te laten draaien en onze welvaart veilig te stellen. We lijken ons nauwelijks bewust te...

Verlichting in business, Kees Klomp (e-book)

Wakker geschud door de crisis zoeken ondernemingen naar een nieuw evenwicht tussen menselijke en economische waarden. In dit boek biedt de bekende marketingstrateeg Kees Klomp inspiratie met acht boeddhistische inzichten, die tegelijkertijd acht belangrijke...

Bloei, Kees Klomp

Economische crisis, ecologische crisis, doemdenken. Wat is er toch mis met onze huidige maatschappij? Volgens Kees Klomp zitten we in een collectieve identiteitscrisis. We zijn vastgelopen in ons destructieve gedrag dat voortkomt uit onze illusionaire gedachten en...

Identiteit, Paul Verhaeghe

Maatschappelijke veranderingen hebben gezorgd voor een veranderd ik-gevoel. Paul Verhaeghe onderzoekt de effecten van dertig jaar neoliberalisme, vrijemarktwerking, privatisering en de relatie tussen de maakbare samenleving en onze identiteit. Wie wij zijn wordt zoals...

De utopie van de vrije markt, Hans Achterhuis

Hans Achterhuis ontmaskert de ideologie van het neoliberalisme tegen de achtergrond van de kredietcrisis. Het neoliberalisme blijkt net zo utopisch als het communisme. Het neoliberale manifest Atlas Shrugged, is na de Bijbel in de VS het best verkopende boek.

Te gast bij Bee-Dressed

Als eco-designer wil Linda Dijkstra met Bee-Dressed haar klanten helpen hun kleding groener en eerlijker te maken. Natalie en William maakten van haar dit prachtige videoportret.    

Te gast bij De Maanhoeve

Filmmakers Natalie en William waren te gast bij Wim Heusinkveld van De Maanhoeve, een bezinningsoord voor het beoefenen van mindfulness, meditatie en stilte. Zij maakten er dit prachtige portret.